Faculty development e didattica universitaria

Coordinatori: Valentina Grion, Antonella Lotti, Anna Serbati

Descrizione

Il Gruppo di Lavoro SIPED si dedica al Faculty Development inteso come un’ampia gamma di attività mirate a sviluppare le capacità di insegnamento e valutazione, leadership e management, ricerca e scholarship, sviluppo di carriera e cambiamenti organizzativi, proprie dei docenti universitari, nel quadro di un accrescimento della qualità del sistema universitario. Il Faculty Development sviluppa le competenze didattiche del docente universitario al fine di formare studenti come cittadini attivi e responsabili, pensatori critici, risolutori di problemi, attrezzati per l’apprendimento lungo tutto l’arco della vita, attraverso un approccio centrato sull’apprendimento e utilizzando una varietà di approcci all’apprendimento e all’insegnamento che rispettino la diversità dei discenti, delle parti interessate e delle discipline. Le prime iniziative di Faculty Development prendono avvio negli anni Cinquanta del secolo scorso in Nord America, all’interno di poche università; in pochi anni si diffonde a macchia d’olio in tutto il mondo, dando luogo alla creazione di associazioni di Faculty Development e di Teaching and Learning Center. Il fenomeno in Italia è più recente e presenta interessanti esperienze (Felisatti & Serbati; Lotti & Lampugnani, 2020; ……) mirate a creare spazi e occasioni di confronto tra docenti motivati a innovare la didattica e la valutazione e, in prospettiva, a mettere a punto modelli formativi e pratiche didattiche specifiche. Tre sono le parole-chiave che interessano questo gruppo di lavoro: sviluppo delle competenze formative, innovazione didattica universitaria e qualificazione didattica dei docenti universitari. La necessità di riconoscere e sviluppare le competenze di insegnamento e valutazione per supportare la qualità della didattica universitaria appare, da tempo, una priorità politica internazionale (DeZure et al. 2012; OCDE, 2012; EC, 2013). Le istituzioni universitarie hanno la responsabilità di garantire opportunità di sviluppo professionale e un’appropriata formazione dell’expertise didattica di alto livello. Per rispondere a tali sfide, assistiamo alla diffusione di Centri universitari per l’eccellenza nell’insegnamento e nell’apprendimento (Teacher & Learning Centers; T&LC; Centers for Teaching and Learning Excellence and Faculty development) caratterizzati dal ritenere lo sviluppo professionale della docenza universitaria una leva strategica per migliorare i risultati di apprendimento degli studenti e contribuire al progresso sociale. Lo sviluppo delle competenze didattiche e valutative dei docenti universitari porta a una riflessione sui temi del curriculo come progetto formativo, sui metodi didattici specifici per l’alta formazione e sui metodi di valutazione degli apprendimenti, dei docenti e dei programmi. È un ambito di studio e di ricerca che necessita una maggiore attenzione pedagogico-didattica proprio per offrire quelle evidenze necessarie per rendere la formazione dei discenti un percorso significativo, efficace e trasformativo.

La riflessione sulla qualificazione didattica dei docenti universitari è tematica recente, ma nevralgica nelle preoccupazioni delle istanze preposte alla valutazione, tanto in ambito nazionale quanto sovranazionale. Appare urgente delineare un framework di riferimento, con la definizione di standard professionali condivisi, in grado di orientare i processi di sviluppo delle competenze del docente universitario. Ciò porrebbe in diretta connessione la formazione, sia con l’articolazione di vari percorsi formativi per la competenza didattica, sia con la messa a punto di efficaci sistemi per il riconoscimento della qualità professionale e l’erogazione di premialità da parte degli atenei. Va evidenziato che rispetto ai percorsi di preparazione alla docenza universitaria, occorre sviluppare una riflessione che identifichi le differenti funzioni esercitate dalla docenza in relazione all’organizzazione complessa della didattica. Il Gruppo di Lavoro della SIPED dedicato al Faculty Development e alla didattica universitaria innovativa si incontrerà per creare una rete tra tutti i docenti universitari di area pedagogica coinvolti e interessati ai seguenti tre temi: sviluppo delle competenze didattiche e valutative dei docenti universitari, innovazione didattica in università e qualificazione didattica universitaria.

Obiettivi

Il Gruppo di Lavoro della SIPeD ritiene necessario affrontare il tema dello sviluppo delle competenze didattiche dei docenti universitari, riflettere sui fondamenti teorici dei costrutti di riferimento, definire il quadro teorico del Faculty Development ivi compresi gli approcci metodologici, i metodi di ricerca, i dispositivi euristici e interpretativi; analizzare i diversi referenziali di competenze formative dei docenti universitari; analizzare i diversi modelli della didattica universitaria, e analizzare il tema della qualificazione didattica dei docenti universitari. Il gruppo di Lavoro della SIPeD quindi si prefigge i seguenti obiettivi:

  1. mappare le iniziative di Faculty Development esistenti in Italia;
  2. creare una rete tra i pedagogisti accademici italiani coinvolti e interessati alle tematiche oggetto del gruppo di lavoro;
  3. definire il quadro teorico del Faculty Development e delinearne gli aspetti epistemologici;
  4. definire i modelli di Faculty Development;
  5. definire gli aspetti epistemologici della didattica universitaria;
  6. delineare i modelli formativi universitari, le strategie didattiche e valutative utilizzate in Università alla luce dell’evidenza scientifica;
  7. proporre un sistema di qualificazione didattica universitaria, come espressione delle più avanzate teorie pedagogiche e didattiche contemporanee;
  8. avviare ricerche poli-centriche dedicate al Faculty Development, didattica universitaria innovativa e qualificazione didattica universitaria sul territorio nazionale;
  9. avviare ricerche internazionali dedicate al Faculty Development, didattica universitaria innovativa e qualificazione didattica universitaria;
  10. elaborare un manuale sul Faculty Development e sulla didattica universitaria innovativa destinata ai docenti universitari italiani.

Componenti

Laura Sara Agrati, Università degli Studi di Roma Niccolò Cusano – Telematica
Maria Cinque, Università LUMSA di Roma
Giuseppe Filippo Dettori, Università degli Studi di Sassari
Anna Dipace, Università degli Studi di Modena e Reggio Emilia
Ettore Felisatti, Università degli Studi di Padova
Ilaria Filograsso, Università degli Studi di Chieti-Pescara “G. d’Annunzio”
Valentina Grion, Università degli Studi di Padova
Antonella Lotti, Università degli Studi di Genova
Berta Martini, Università degli Studi di Urbino “Carlo Bo”
Loredana Perla, Università degli Studi di Bari
Paolo Raviolo, Università Cattolica del Sacro Cuore
Anna Serbati, Università degli studi di Padova
Roberta Silva, Università degli Studi di Verona
Viviana Vinci, Università degli Studi di Reggio Calabria “Mediterraenea”


English version

Faculty development and university teaching

Description

The SIPED Working Group is dedicated to Faculty Development as a wide range of activities aimed at developing the teaching and evaluation, leadership and management, research and scholarship, career development and organizational change skills of Academic Teachers, with a view to increasing the quality of the university system Faculty Development develops the teaching skills of the university faculty member in order to educate students as active and responsible citizens, critical thinkers, problem solvers, equipped for lifelong learning, through a learning-centered approach and using a variety of approaches to learning and teaching that respect the diversity of learners, stakeholders, and disciplines. The first Faculty Development initiatives began in the 1950s in North America, within a few universities; in a few years it spread like wildfire throughout the world, giving rise to the creation of Faculty Development associations and Teaching and Learning Centers. The phenomenon in Italy is more recent and presents interesting experiences (Felisatti, Serbati; Lotti Lampugnani, 2020; …… ) aimed at creating spaces and opportunities for teachers motivated to innovate teaching and evaluation, and also to develop training models and specific teaching practices There are three key words that interest this working group: development of training skills, educational innovation and university teaching qualification. The need to recognize and develop teaching and assessment competencies to support the quality of university teaching appears to be, for some time, an international policy priority (DeZure et al. 2012; OCDE, 2012; EC, 2013). Undergraduate institutions have a responsibility to ensure professional development opportunities and appropriate training of high-level teaching expertise. In response to these challenges, we are seeing the creation of Teacher & Learning Centers (T&LC; Centers for Teaching and Learning Excellence and Faculty development) characterized by considering the professional development of university faculty as a strategic lever to improve student learning outcomes and contribute to social progress. The development of teaching and evaluation skills of university faculty leads to reflection on issues of the curriculum as an educational project, specific teaching methods for higher education, and methods of evaluating learning, faculty, and programs. This is an area of study and research that needs greater pedagogical-didactic attention precisely in order to provide the evidence needed to make the training of learners a meaningful, effective and transformative path.

The reflection on the teachnig qualification of university teachers is a recent issue, but it is nevertheless central to the concerns of the bodies in charge of evaluation, both nationally and internationally. It seems urgent to outline a framework of reference, with the definition of shared professional standards, able to guide the processes of development of the skills of university teachers. This would directly link training, both with the articulation of various training paths for teaching competence, and with the development of effective systems for the recognition of professional quality and the provision of rewards by the universities. It should be pointed out that, with respect to the courses of preparation for university teaching, it is necessary to develop a reflection that identifies the different functions exercised by the teacher in relation to the complex organization of teaching. The SIPED Working Group dedicated to Faculty Development and innovative university teaching will meet in order to create a network among all university teachers in the pedagogical area involved and interested in the following three topics: development of teaching and evaluation skills of university teachers, didactic innovation in universities and university teaching qualification.

Objectives

The SIPeD Working Group believes it is necessary to address the issue of the development of teaching competencies of university teachers, to reflect on the theoretical foundations of the reference constructs, to define the theoretical framework of Faculty Development including methodological approaches, research methods, heuristic and interpretive devices; to analyze the different referential of training competencies of university teachers; to analyze the different models of university teaching, and to analyze the issue of teaching qualification of university teachers. The SIPeD Working Group therefore has the following goals:

  1. to map existing Faculty Development initiatives in Italy;
  2. to create a network among Italian academic teachers involved and interested in the issues addressed by the working group;
  3. to define the theoretical framework of Faculty Development and outline the epistemological aspects;
  4. to define the approaches of Faculty Development
  5. to define the epistemological aspects of university teaching;
  6. to outline university training models, teaching and evaluation strategies used in the University in the light of scientific evidence;
  7. to propose a system of university teaching qualification, as an expression of the most advanced contemporary pedagogical and didactic theories;
  8. to initiate poly-centric research dedicated to Faculty Development, innovative teaching-learning-assessment methods and university teaching qualification on the national territory;
  9. to initiate international research dedicated to Faculty Development, innovative university teaching-learning-assessment methods and university teaching qualification;
  10. to develop an handbook on Faculty Development and innovative university teaching-learning-assessment methods for Italian university teachers.